בית לוחמי הגטאות
הזמנה
עגלת הקניות שלך ריקה.

מידע כללי על הפרוייקט

פרוייקט הקריאה "ילדי ישראל לומדים על ילדים" עוסק בלימוד נושא השואה בדרך ייחודית ומרתקת. במרכז הפרוייקט -הספר "הסרט האדום" מאת נחמקה רהב, ילדה מגטו וילנה, המספרת על התמודדותה עם מציאות החיים בגטו בדרך אמינה ומרגשת.
תוכנית הפרוייקט מותאמת לכתות ה'- ו' בבתי ספר ישראלים. התלמידים קוראים את הספר, לומדים אותו בכתה, בוחרים קטעים ועורכים דיון קבוצתי בנושאים הנוגעים בתקופת השואה. בשלב שני מתכתבים עם תלמידים מבית ספר אחר בפורום באינטרנט ומשתפים זה את זה בדעות, רעיונות ומחשבות על הספר.

מטרות התכנית:

1. העמקת הידע בנושא השואה בדרך סיפורית וחווייתית תוך שילוב דיונים בקבוצות למידה קטנות ופעילות יצירתית

2. היכרות עם עולמם של ילדים שחיו בתקופת השואה

3. טיפוח למידת חקר המשלבת נושאי לימוד הומניסטיים וטכנולוגיה מתקדמת תוך עבודה משותפת בקבוצות והכנת עבודות ופרויקטים אישיים של תלמידים

4. הכרות בין אוכלוסיות שונות בישראל ומפגש ביניהם תוך דיאלוג מתוקשב בנושא גורלם של ילדים בתקופת השואה.

5. קיום דיאלוג מתוקשב בנושאים ערכיים המגשר בין מרחקים גיאוגרפיי ותרבותיים

6. העברת מסר אוניברסלי של אחריות מוסרית אחרי השואה

 

מהלך התוכנית:


בשלב הראשון של התוכנית מתקיימת היכרות בין התלמידים המשתתפים בפרוייקט. התלמידים שולחים לעמיתיהם תעודות זהות אישיות וקבוצתיות בהן הם מספרים על עצמם, על בית ספרם ועל הקהילה בה הם חיים.

השלב השני של התוכנית כולל קריאה משותפת של ספר. הדיון בו יכול להוות גשר בין ילדים מקבוצות תרבותיות שונות. מתוך הדיון המשותף בספר נחשפות נקודות הדמיון והשוני בין הקבוצות ונוצר דו-שיח פורה. התוכנית מתמקדת בספר של נחמקה רהב "הסרט האדום".
"הסרט האדום" אוצר בתוכו עשרה סיפורים שספרה נחמקה רהב לנכדתה על חוויותיה כילדה בתקופת השואה. הסיפורים חושפים את הטוב שבבני האדם, הרעות והאהבה בעולם של רע שסבב אותם ואיים עליהם.
כל אחד מן הסיפורים מביא נקודת מבט אנושית, הנוגעת בנושאים כמו עזרה לזולת, דאגה לכלב, נכונות להקרבה, נאמנות בין חברים, התמודדות עם מצוקה או גילוי אחריות למשפחה.
המאחד את כל הסיפורים הוא הניסיון של נחמקה כילדה וכבוגרת לגלות את האור בתוך החושך.

במהלך קריאת הספר בכיתה מתקיים תהליך למידה, בו מתרחשת העמקת ידע בעזרת מגוון דרכים ופעילויות יצירתיות וחוויותיות. מתקיימים דיונים כיתתים ומתוקשבים בדילמות העולות מהספר. התלמידים המנהלים ביניהם דיאלוג, נפגשים ליום פעילות משותף בכל אחד מבתי הספר. כל אחד מבתי הספר המשתתף בפרוייקט, מבקר במוזיאון יד לילד בבית לוחמי הגטאות ומסייר בתערוכות וצופה בהצגה. בעקבות הביקור בתערוכת "קורצאק של הילדים" מתרחשת הפעילות "עפיפונים של תקווה".
לסיכום מתקיים מפגש של תלמידים והוריהם בבתי הספר.

לאחר קריאת הספר ולסיום הפרוייקט מכינים התלמידים עבודות קבוצתיות הכוללות את הדיונים עם "חבריהם למקלדת" וכן הרחבה היסטורית, ספרותית או תיעודית אחרת על פי בחירתם. הקבוצות יכולות להרחיב את עבודותיהן ולכלול בהן פעילויות חקר הקשורות לנושא, הכנת יומן קריאה קבוצתי, ראיונות עם ניצולים, עיון בתמונות ובמסמכים מארכיון בית לוחמי הגטאות.
לימוד בדרך זו עשוי לקרב את התלמידים לנושא השואה ולהוסיף מימד לעיצוב זהותם היהודית והציונית.

התוכנית מונחית על ידי צוות "יד-לילד" ומלווה במדריך למורה שנכתב במיוחד לפרוייקט זה. הצלחת התוכנית מחייבת הערכות תקציבית, הקצאת כוח אדם וציוד מתאים

דרונט בניית אתרים