פייסבוק
  • חדשות
  • חדשות
  • חדשות
  • חדשות
תרמו לנו
ניוזלטר
ארועים
שמאל עליון גוול
גדול תחתון
הפעילות בסיוע ועידת התביעות

מה נעשה במרכז לחינוך הומניסטי

"מסביב יהום הסער", אך המרכז לחינוך הומניסטי ממשיך בנחישות בדרכו המיוחדת: קישור חינוכי בין השואה לערכי הדמוקרטיה ודיאלוג יהודי-ערבי המכוון לחיים משותפים. מתוך הרצף האינטנסיבי של פעילויות המרכז בחרנו להתמקד בשלוש.

"רפואה והומניזם על רקע הדיאלוג הרב תרבותי בישראל"
ימי עיון למתמחים ברפואת משפחה, במסגרת לימודי ההמשך בביה"ס לרפואה בטכניון. תוך שיתוף פעולה הדוק עם הנהלת המסלול יצרנו תכנית של יומיים: הראשון התקיים בטכניון, ועסק במציאות הרב תרבותית שבה חיים המשתתפים – הן כרופאים והן כישראלים מן השורה. תכנית היום שילבה בין דיאלוג בין אישי לשיח מקצועי – שניהם מחייבים פתיחות ונכונות להתמודד עם מגוון של "אחרים". היום השני התקיים אצלנו, בו התמקדנו בהיבטים אוניברסאליים של השואה. במוקד היום עמד סיור בתערוכה החדשה "רפואה קטלנית".

כ-100 מתמחים, כולל אנשי סגל, לקחו חלק בימי העיון שהונחו בידי צוות המרכז לחינוך הומניסטי. הנה לקט נבחר מישיבת הסיכום של רכזי הקבוצות:
"ימי העיון היו מוצלחים. הקבוצה נחשפה לנושא עמוק וטעון שחשוב לתת לו מקום במהלך הלימודים. במיוחד ציינו לטובה המשתתפים את האופן שבו הנחו המנחים את המפגשים, ברגישות ובחוסר שיפוטיות. המשתתפים הגיעו עם מטען, אבל בזכות ההנחיה המקצועית נותחו הנושאים ברגישות..."
"למדנו הרבה משני הימים. שוחחנו על המון נושאים שלא חשבנו עליהם, למשל על השקפות פוליטיות ודתיות. ימי העיון נתנו לנו אפשרות לשוחח ולהיפתח, כך יצא לי להכיר טוב יותר את חברי הקבוצה..."

"כל אחד מהמשתתפים למד משהו שלא ידע על חבריו לקבוצה. החוויה של דיבור על נושאים פוליטיים וחברתיים מנקודת מבט אישית הייתה דבר חדש. התעורר דיון פתוח בסוגיות של זהויות אישיות / חברתיות / לאומיות."
"בקבוצה של הסגל התאפשרה שיחה על נושאים שביום יום נוטים להיות מושתקים. זה לא מובן מאליו לקיים יומיים כאלו, זה ייחודי מאוד בנוף האקדמי".

 

יום עיון למתמחים ברפואת משפחה
סיור בתערוכה "רפואה קטלנית"


לימוד השואה לתלמידי בתי הספר הערביים של משרד הכלכלה
מתוך כ-60 בתי ספר מקצועיים שבאחריות משרד הכלכלה, כ-20 שייכים למגזר הערבי.
מתוך אלה בחרו 16 לבצע את חובת לימוד השואה במרכז לחינוך הומניסטי. צוות המנחים הערבים של המרכז עיבד תכנית המותאמת לאוכלוסיית תלמידים ספציפית זאת. בשלושת ימי התכנית עוברים התלמידים סדנאות על השתלטות הנאציזם על גרמניה, על תורת הגזע ואפליית היהודים, על הגטו ו"הפתרון הסופי". היסטוריה זו מקושרת לחיי התלמידים באמצעות עיסוק בסטראוטיפים, גזענות והדרה חברתית.  

עד כה השלימו את התכנית כ-500 תלמידי י"א, ועוד כ-400 רשומים עד סוף השנה. הם באים  מכפרים וערים מרחבי הצפון ועד המשולש; מוסלמים, נוצרים ודרוזים. זהו קהל יעד חדש במרכז לחינוך הומניסטי, ואנו גאים על הבחירה המסיבית בנו מבין מכוני השואה שהציעו עצמם למשרד הכלכלה.

סמינר האביב השנתי – "דיאלוג בין שכנים"
כ-100 בני נוער ערבים ויהודים מ-10 בתי ספר השתתפו בשלושה ימי סמינר עמוסים בשיחות, ויכוחים, משחקים, הופעות ושהייה ביחד – הכול סביב היכרות מעמיקה ודיאלוג עם השכן "האחר". לסמינר הגיעו בוגרי השלב הראשון בתהליך החינוכי: סדנה מתמשכת לאורך כשלושה חודשים על השואה ומשמעויותיה בעבורנו כיום. בתכנית הסמינר נכללו לימוד ההיסטוריה המשפחתית והקהילתית של המשתתפים, דיונים אקטואליים, היכרות בין אישית וגיבוש רעיונות להמשך פעילות משותפת.   
                                                                               
הנה קטע ממסר ששיגר משתתף יהודי אל המנחה הערבי שלו בסיום הסמינר: "אהלן פ', כיף חאלק. רציתי להודות לך על שלושה ימים אלה, שבהם חוויתי אתך חוויות ונהניתי אתך מאוד. לימדת אותי דברים שלא הייתי לומד במקומות אחרים – בעיקר קבלת השונה ממני למרות ההשקפה שלי. אין לי מילים לתאר איך אני מודה לך. אני מקווה שניפגש עוד בעתיד."

 

סמינר האביב

הדפסשלח לחבר
Share |