בית לוחמי הגטאות
הזמנה
עגלת הקניות שלך ריקה.

"יד לילד" מציג מגוון תכניות חדשות לשנת תשע"ג

לקראת שנת הלימודים תשע"ג מציע "יד לילד" מגוון תכניות חדשות בעבור בתי הספר. בנוסף לתכניות המתמקדות בתערוכות הקבע, פותחו פעילויות חינוכיות בשיתוף פעולה עם ארגונים כ"ידיעות אחרונות" ותאטראות חיצוניים – "תאטרון הנפש" ו"העמותה לקידום תאטרון השעה".  
 
ציון 70 שנה למרד
מרד גטו ורשה פרץ בשנת 1943. ראשי המרד, שהיו חניכי תנועות נוער ציוניות, עסקו בחינוך והתכוונו לעלות לארץ ישראל. המלחמה קטעה את חלומם והם הבינו שעליהם להתגייס למען בני הנוער בגטאות השונים. המרד היה בחירה באקטיביזם, התנגדות תוך אחיזה בנשק ושמירה על צלם אנוש. השנה אנו מציינים 70 שנה לקיום המרד.
"יד לילד" בשיתוף עם "העמותה לקידום תאטרון השעה", המביאה לבני הנוער את ההצגה "המרד", מציעים תכנית חינוכית שעניינה – הפנים המגוונות של ההתנגדות היהודית: שמירה על ערכים, עבודה חינוכית, יצירת תרבות, הברחת מזון, הצלת ילדים והתנגדות מזוינת.   
 
שיתופי פעולה
שת"פ עם ידיעות אחרונות: מרכז המבקרים של "ידיעות אחרונות" ו"יד לילד" חברו יחד והם מציעים פעילות ייחודית, המשלבת חקר מרתק בנושא הילד היהודי בשואה וסדנה בשם "להיות עיתונאי", שבה גם ביקור מפתיע מאחורי הקלעים של עולם העיתונות והכרת דסק החדשות של "ידיעות אחרונות".
 

 

 

 

 

שת"פ עם מוזאון "אוצרות בחומה": מזיכרון לנוסטלגיה –"יד לילד" ומוזאון "אוצרות בחומה" בעכו מציעים מסע משולב בזמן דרך החפצים שעיצבו את חיינו. החפצים המוצגים ב"יד לילד" הופכים את הזיכרון הקולקטיבים לזיכרון אישי. כל חפץ מספר סיפור של ילד אחד, שהוא עולם ומלואו.
במוזאון "אוצרות בחומה" החפצים פורטים דווקא על הזיכרון הקולקטיבי.
יחד שני המוזאונים יוצרים מסע נוסטלגי לנבכי ה"בוידעם" ולעידן התמימות של הילדות.
 
שת"פ עם תאטראות חיצוניים: ב"יד לילד" קיימת תכנית להורים וילדים. התכנית מוצעת לבני מצווה ולמשפחותיהם. זהו ציון בר המצווה בפרויקט ערכי המציע חיבור ומפגש עם עולמם של בני מצווה שחיו בתקופת השואה.

 

שת"פ בין תאטרון הנפש ל"יד לילד": במסגרת התכנית מוצעת צפייה בשתי הצגות חדשות של "תאטרון הנפש".

ההצגה "אסונות ונסים", מאת באטריס הל. בהצגה מסופר במקביל על שני מסעות שונים: מסע פנימי של עמוס, ילד ישראלי לפני הבר מצווה, האוגר בתוכו קושיות וכעסים, ומסעו של סבו, שהיה בר מצווה בימי השואה. זו הצגה על תיקון, בה אהבתו וסיפוריו של הסב מסייעים  לעמוס המתבגר להשתנות, להתחזק ולהתגבר על קשיים וכעסים.
ב"יד לילד" משלבים את הצפייה בהצגה עם ביקור במוזאון. מוזאון ייחודי זה מרחיב ומעמיק את מסעו של עמוס וסבו בנבכי העבר ובמשמעות ההווה, ועוסק בעיבוד החוויה של ילד מתבגר, הן בזמן השואה והן בימינו.
 


 

 

בהצגה "המזוודה של חנה" מועלה סיפור מסעה המרתק של מזוודה ריקה שהגיעה למרכז להנצחת השואה בטוקיו, יפן, ועליה נכתב:"חנה בריידי, 16 במאי,1931, וייזנקינד" (יתומה).  
"יד לילד" מזמין את המבקרים להכיר את ציוריה של חנה בריידי וכן ציורי ילדים נוספים ששהו בגטו טרזין, להבין את משמעות הציורים ולהתנסות בסדנאות כתיבה, דרמה, אמנות, תנועה ומוזיקה.

 

 


 

 

עדויות חדשות בתערוכת הקבע "הילד היהודי בשואה"
נוספו מספר עדויות של ניצולים, מתוכן שני ניצולים שחוו את מרד גטו ורשה:

עליזה שומרון-ויטיס, שהייתה בת 11 בזמן המרד. חברת תנועת הנוער "השומר הצעיר". חוותה את המלחמה כחברת קבוצה שעמה הזדהתה וממנה קיבלה כוח ותמיכה. עליזה מונתה לקשרית.
מתגוררת היום בקיבוץ מעוז חיים.

ישראל לוין היה בן 7 בזמן המלחמה. תחושתו בזמן המלחמה, למרות שהסתתר עם אביו בבונקר של המורדים בוורשה, הייתה שאין שום סיכוי להינצל. היום הוא חבר קיבוץ יגור.
 

עליזה שומרון-ויטיס

ישראל לוין


לאה דה-לנגה: ממקום מסתורה לקראת סוף המלחמה ראתה בני זוג רוכבים על אופניים. לאה ניסתה להסתתר בחדר השירותים, אך האישה הזרה שהתקרבה אמרה לה: "ישימך אלוהים כשרה, רבקה, רחל ולאה".  לאה ענתה לה: "אימא, שבת שלום"...
שמואל אנגלמייר: את רוב המלחמה עבר עם בני משפחתו במסתור ביער. שם, לאחר מספר מקומות מחבוא שונים, הרגיש סוף סוף מוגן. כיום הוא חבר קיבוץ סאסא.
יהודית ארנון: כנערה צעירה במחנה אושוויץ הצליחה לשרוד כשרקדה לפני אסירות המחנה, תוך סירוב לרקוד לפני שומרי המחנה וענישתה בשל כך. העיסוק בריקוד הפך למהות חייה עד עצם היום הזה. יהודית ארנון הייתה ממקימי בית הספר למחול בקיבוצה, קיבוץ געתון.
 

לאה דה-לנגה

שמואל אנגלמייר

יהודית ארנון

 

 

שינויים באולם התערוכות המתחלפות: במשנה מרץ אנחנו עובדים על תערוכה חדשה, שתיפתח בחלל התערוכות המתחלפות. בתערוכה "כאן התחילה ילדותי" נעסוק באיסוף הילדים מרחבי אירופה לאחר המלחמה ובקורות אותם עד הגיעם לארץ ישראל. אוצרת התערוכה היא פוריה ליצ'י מקיבוץ נחשולים.
 
ברכה אישית
העבודה החינוכית ב"יד לילד" מתאפשרת הודות לצוות מדריכות מיומנות ומחויבות, הפועלות ליצירת חוויה משמעותית וערכית למבקרים הצעירים. החומרים המוגשים לילדים נבנים תוך יצירתיות רבה ופעילות סדנאית מגוונת.
 
הנה משוב שהתקבל ממחנכת כיתה ה' בבי"ס "רוממה" בחיפה: "...חווינו חוויה מיוחדת. התלמידים הגיעו קצת חוששים, אבל הם חוו חוויה אסתטית מיוחדת, שבמהלכה יכלו להסתובב בין המוצגים, לראות, לשמוע והעיקר – לחוש. המשימה שניתנה להם במהלך הסיור מיקדה את תשומת הלב בראיית "הסגור", אבל ובעיקר – גם את "הפתוח" של אותה התקופה. בשיחה שהייתה לנו בכיתה לאחר הביקור, הצליחו הילדים להביע רגשות שונים ביחס לשואה. לא עוד הכול קודר, מאיים ומפחיד, אלא גם ניצוצות של אור בתוך החושך הגדול. מהלך המפגש תוכנן כהלכה: תחילה סיור, אחר כך סדנה לעיבוד החוויה ולסיום מפגש בחדרו של קורצ'אק, שיש בו משהו רך יותר, עכשווי. כך יצאו הילדים בתחושה חיובית וסיפרו על חוויה משמעותית ביותר גם להוריהם". 
בפרוס עלינו שנת תשע"ג אנו מציעים  גם השנה שפע תכניות חדשניות ומגוונות, המהוות אתגר חינוכי, פדגוגי ויצירתי.
 
אני מאחלת לכולנו שנה של עשייה מגוונת, יצירתית ופורייה ומוזאון הומה מבקרים.
 
 
ענת כרמל, מנהלת "יד לילד"

 

הדפסשלח לחבר
Share |
דרונט בניית אתרים