בית לוחמי הגטאות
הזמנה
עגלת הקניות שלך ריקה.

"בואו נלך אל השמש" - תכנית המשך חינוכית ביד ילד-בית לוחמי הגטאות לכיתות ה'

 

 

 

מנהל\ת ומחנך\כת יקרים,
 
תפיסתו החינוכית של יאנוש קורצ'אק- תכנית המשך חינוכית ביד ילד-בית לוחמי הגטאות 
 
"באותו ערב אחרון, עם שקיעת השמש האחרונה,
 נלדה בקייטנה האגדה האחרונה...
 אולי לא נחזור לוורשה?
 אולי נסתדר בזוגות, ניקח דגלים, ונצא לדרך? לאן?
 אל השמש...
 אלא שאז נשמע צלצול הפעמון הקורא לארוחת הערב והאגדה נותרה בלי סיום.
. "
      יאנוש קורצ'אק
 
 
אנו שמחים להציע,  זו השנה השלישית, לבתי הספר בעיר נהרייה תוכנית המשך לתהליך חינוכי ליצירת אקלים בית ספרי חיובי, חיזוק הערכים והמורשת, באמצעות מפגש עם פועלו ותפיסתו החינוכית של המחנך הדגול- יאנוש קורצ'אק. הפעילות המוצעת השנה כוללת מפגש היכרות וביקור חווייתי וערכי  במוזיאון "יד לילד".
 
קורצ'אק ראה בפולין את "ארץ המולדת" ובארץ ישראל את "ארץ התקווה" – הארץ בה ניתן ליצור ילד עברי חדש. שני ביקוריו בארץ בשנים 1934 ו-1936 היו משמעותיים מאד עבורו, ובאמצעותם ניסה ללמוד על עולמם האמיתי של החלוצים ולהבין את כנות המעשה הציוני.
 
פירוט התכנית:
1.מפגש היכרות והתנעה עבור מנהלים\ות ומחנכי כתות ה'
בשנת הלימודים תשע"א במסגרת התוכנית ניתנו במתנה לכל בתי הספר  3 ערכות חינוכיות וחוברת פעילות ייחודית שנבנתה במיוחד למורי כתות ה' מנהרייה
יש להביא חומרים אלו למפגש בכדי  שיהוו את בסיס למפגש שיתקיים במידטעק נהריה 18.11 14:10-16:30 בהנחיית ענת כרמל מנהלת יד- לילד.
הנושאים בהם נעסוק במפגש זה:
          א.         הכנה לביקור ביד- לילד: הכרות עם חוברת "נפגשים":  
          ב.         הכרות בסיסית עם חומרי הלמידה שניתנו לבית הספר ספרות  חדשהילדים על קורצ'אק

 

2.  ביקור ביד לילד – בית לוחמי הגטאות  
יד לילד הוא אגף מיוחד במוזיאון בית לוחמי הגטאות המפגיש ילדים צעירים עם סיפורם של ילדים בתקופת השואה. הפעילות במוזיאון תהווה פתיחה לפרויקט השנתי.
הפעילות כוללת:

  • ביקור בתערוכת "הילד היהודי בשואה"  בפריזמה של "להיות עיתונאי"
  • ביקור בתערוכת "קורצ'אק של הילדים" וצפייה בסרט +לימוד על משמעות עיתון הילדים בבית היתומים 
  • פעילות בסדנאות יצירה
  • או  בתוספת תשלום צפייה ההצגה חדשה "הבובה של דודה לילי"(ימי ב' בלבד" או "ריקוד השמחה והעצב” (ימי ב',ד')

הביקורים ביד לילד יתקיימו במהלך חודש דצמבר-פברואר. ההכנה לביקור: מומלץ ורצוי להשתמש בחוברת "נפגשים ביד לילד" שנשלחת למחנכות הכיתות כשבועיים לפני מועד הביקור.
אפשרויות נוספות:
המפגשים שתוארו לעיל מהווים מנוף לעשייה רחבה יותר בתחומים הבאים:
 
1.פעילות בכיתות

כל מורה יבנה את תוכנית הפעילות של כיתתו ויבחר את הנושאים מתוך סל ההצעות שיינתן במפגש ההכרות (בתחילת השנה)מתוך חוברת ההפעלה שנבנתה  ובעקבות ביקור התלמידים במוזאון. מומלץ לקיים כ- 8 שיעורים בנושא.
רצוי לכלול בשיעורים הן לימוד תכנים והן פעילות יצירתית המתייחסת אל התכנים. בחלק מהפעילויות מומלץ לשתף את ההורים. רעיונות לפעילות בכיתות:

  • הכנת עיתון קיר או עיתון ילדים ברוח עיתון הילדים "סקירה קטנה" שיצא בבית היתומים
  • הפעלה חברתית ברוח "בית המשפט של הילדים"
  • יצירה באמנות פלסטית על פי האגדות של קורצ'אק
  • פעילות בכתיבה יוצרת בעקבות הסרט "קורצ'אק של הילדים"
  • כתיבת דיאלוגים והמחזתם על פי הסרט "קורצ'אק של הילדים" או על פי האגדות (ניתן להגיש כספרון או כאלבום תמונות או כצילומים על פלקט)
  • יצירה חופשית בציור, באיור, בכתיבה, בחומרים פיסוליים רכים, וכיד הדמיון הטובה עליכם.


2. הובלת טכס יום השואה בבית הספר,תערוכת תוצרים בבית הספר (מומלץ להזמין הורים)
3. אירוע חגיגי  בבית הספר "עפיפונים של תקווה" המסכם את תוכנית החינוכית השנתית "בואו נלך אל השמש" באחריות   כתות הפרויקט (מומלץ לשתף הורים)
 
יצירת שינוי אמיתי היא תהליך חינוכי מתמשך –  המשכיות והתמדה בהפעלת התכנית תביא לאקלים בית ספרי חיובי יותר, בו שותפים מעורבים ואחראים ציבור התלמידים, הצוות החינוכי והקהילה כולה.
 
בברכה
 
ענת כרמל – מנהלת יד לילד
 

 

חוברת למורים תשע"ג  חוברת למורים תשע"ג
הדפסשלח לחבר
Share |
דרונט בניית אתרים