פייסבוק
תרמו לנו
ניוזלטר
ארועים
שמאל עליון גוול
גדול תחתון
הפעילות בסיוע ועידת התביעות

גיליון מס 1 - מאמר מערכת

ד"ר דליה פרל-אולשוונג, מנהלת השיווק וההסברה של בית לוחמי הגטאותשלום רב,

בהגיעי ביום השלישי לעבודתי בבית לוחמי הגטאות, להדרכת תיכוניסטים בנושא מנהיגות בשואה, נאלם פי דום. כל מה שידעתי על השואה נשבר לרסיסים. אני, מנהלת השיווק של בית לוחמי הגטאות, ילידת ליטא, דור שלישי לשואה, עדיין זוכרת את סיוטי הלילה של סבתי מצד אמא, שאיש לא הקשיב לה, ואת סבתי ז"ל מצד אבא, עליה לא היה מי שישאל.

כששאלתי את עצמי, מה יקרה אם מחר בבוקר אתעורר ובית לוחמי הגטאות, חלילה, יימחה מעל פני האדמה,   לבי אמר לי כי מדינת ישראל לא תהיה אותה מדינה.

חשבתי על החיבור הבעייתי כל כך של הגדרת תפקידי – "שיווק ושואה" - האם המסר הערכי העצמתי כל כך אינו אמור לדבר בעד עצמו? היום, מתברר שההגדרה "אם אתה לא שם, משמע אתה לא קיים", נכונה.

65 שנים לאחר השואה הציבור הישראלי עייף, מחפש מפלט מאירועי הביטחון ועליית מדד המחירים לצרכן. שאלת השאלות היא, כמובן, איך מחברים את הציבור לנושא מחדש? איך מסבירים לו ששואה אינה רק סיפור של זוועות, אלא גם סיפור של תקווה, צמיחה מתוך החורבן ותעצומות נפש אנושיות? שביקור במוזיאון שואה אינו חייב להיות דיכאון צרוף, אלא מקום המאפשר חוויה משמעותית ועמוקה שאינה בהכרח מטלטלת ומזעזעת, אלא פותחת פתח לחקירה, חשיבה והבנה? איך מרחיבים את המעגלים המצטמצמים המגיעים למקום החשוב הזה?

זהו האתגר המשמעותי ביותר שביקשתי לפצח ביומי הראשון בבית לוחמי הגטאות.

פתחנו "בקרב" על תודעת הציבור תוך הדגשת המוניטין והייחוד של המקום. היום, כעבור 730 ימים של, "עבודה" מסוג שונה, מגיעים אלינו במספרים משמעותיים, לא רק הקהלים המסורתיים, כמו תלמידים וחיילים, אלא גם קהלים אחרים: גמלאים, תיירים, מנהלים, עובדים, משפחות, אנשי ציבור מהארץ ומחו"ל – עבור כולם סיפור "הבית" רלוונטי.

כולם כאחד, מוצאים במקום מקור לגאווה, לאופטימיות ולהשראה. במרחבי תערוכות המוזיאון נפתח שיח חדש, שבו האישי מתערבב עם הכללי בחוויה כואבת אך מעצימה, שמצליחה להתעלות מעבר לרוע ולזוועות ואינה נשארת בעבר.

היה שם גם סיפור אחר. סיפור של לוחמים, סיפור של גבורה במובן הרחב ביותר של המילה. סיפורים קטנים ואנושיים של אנשים שבחרו להתמודד, לבחור בטוב ולמצוא טעם בחיים בנסיבות בלתי אפשריות.

היחשפות ושיח על אותם מקרים מגלה עבור מבקרינו תובנה בלתי נסבלת כי למעשה אין תשובות בטוחות, המציאות מורכבת ואינה חד-משמעית. איננו יכולים לשפוט ולהבין מה באמת התרחש באותה תקופה. איננו יכולים לדעת בביטחון מלא מה אנו היינו עושים לו היינו שם, אך תשובה על כך עשויה ללמד אותנו על מי שאנו עכשיו.

באמצעות ידיעון זה, "דף הבית", אנו מעבירים אליכם הקוראים, את המסרים החשובים האלו. בחרנו להפיק ידיעון ידיעון חדשותי, רלבנטי, מעניין ובעיקר – מקרב את הדור השלישי והרביעי המתרחב והולך אל אירועי העבר הרחוקים. עשינו זאת בשיתוף חברת "תוכן העניינים", שמצאה חשיבות עליונה בקידום הנושא.

אני מאחלת לכולכם קריאה מהנה ונשתמע שוב בידיעון הבא.

ד"ר דליה פרל-אולשוונג
מנהלת השיווק וההסברה של בית לוחמי הגטאות
הדפסשלח לחבר
Share |