פייסבוק
  • כתבות
  • כתבות
  • כתבות
  • כתבות
תרמו לנו
ניוזלטר
ארועים
שמאל עליון גוול
גדול תחתון
הפעילות בסיוע ועידת התביעות

טקס הענקת מלגות 2016

השנה, כמדי שנה, הזמין בית לוחמי הגטאות חוקרים – סטודנטים ותלמידי תיכון - להגיש עבודות לקרן המלגות לחקר השואה ולמורשת יהדות פולין ע"ש בלה זרחי ז"ל ולקרן המלגות של הקרן הקיימת לישראל. ב-16.06.2016 התכנסנו במוזאון כדי להביע הערכה למצטיינים שביניהם.

 

מרדכי (מוטק) גולדהאכט, ממייסדי הקרן, ניצול שואה שעלה לארץ בעלייה ב', הלך לעולמו בשנה שעברה. קרוב לשני עשורים הוא כיהן כיו"ר הקרן. בטקס כיבדו אותנו בנוכחותן שתי בנותיו, ניצה שפר ודרומית פלמנבאום. לאחר עלייתו ארצה השתלב מוטק בשורות הפלמ"ח, ומאוחר יותר בצה"ל. בתום מלחמת יום הכיפורים הוא שוחרר בדרגת רב סרן. במשך כ-40 שנה מילא תפקידים שונים במערכת החינוך בעיריית הרצליה וברשת "עמל". לאחר פרישתו לגמלאות נמנה עם האנשים שיזמו את הקמת הקרן. 

 

את הטקס פתח מר מיכאל שמיביץ' בדברים על מייסדי קרן המלגות. הקרן הוקמה כדי לעודד את לימוד השואה, משמעויותיה הערכיות והשלכותיה עלינו כבני אדם וכעם. כדבריו של מוטק  ז"ל בנאום שנשא עם בחירתו ליו"ר הקרן: "נעשו דברים חשובים, קמו מוסדות הנצחה, הוקמו אנדרטאות, נערכו כנסים ומפגשים של שרידי הערים והעיירות, אך השאלה הגדולה היא  - האם עלה בידינו לעורר התעניינות וסקרנות אצל הדור הצעיר והנוער הלומד את מקורותינו?"

 

מיכאל שמיביץ' - מייסדי קרן המלגות ושרה דז'בסרוב
(אגודת הסטודנטים הארצית)
 

ד"ר ענת ליבנה, מנכ"לית בית לוחמי הגטאות, ברכה את הנוכחים בטקס:

"אנו כאן, בבית לוחמי הגטאות, סבורים שהמפגש של אנשים צעירים עם סיפור השואה באמצעות מחקר אישי הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להפוך את זיכרון האירועים ההם למשמעותי ועמוק ככל האפשר. אין לנו ספק שעידוד העיסוק במחקר השואה יהפוך את הזיכרון, הידע וההבנה לנגישים הרבה יותר לכותבים ולסביבתם הקרובה. סטודנטים העוסקים במחקר השואה בתואר ראשון ושני תורמים ישירות לחשיפת נושאים שטרם נחקרו ולהעמקת הידע הקיים. אי לכך, חשוב לסייע להם במעט שיש בידינו לעשות. זאת הודות לקרן שהפקידו בידינו ניצולי השואה ולאמון שהם נותנים בנו כדי שנפעל בשמם במקצועיות ובעקביות.


"תודה גם למכון המחקר של הקרן הקיימת לישראל, אשר מתמיד בעקביות לתרום למלגות בכל השנים בזכות החשיבות שהוא מייחס לחקר השואה, בהבינו את משמעותו לחיינו במדינת ישראל. 
אנא המשיכו לגלות עניין, ללמוד וללמד את נושא השואה בדרך שתעזור לנו להבין מה קרה, איך ומדוע, כדי להפוך את החברה שבה אנו חיים לטובה יותר".   

 

חט"ב השחר הוד השרון (המורה רונית יואכימיק) חט"ב השחר הוד השרון (המורה רונית יואכימיק), מיכאל שמיביץ', ד"ר ענת ליבנה, מנכ"לית בית לוחמי הגטאות


השנה הוענקו תעודות הערכה ופרסים על מיזמים חינוכיים לצוותים של בתי הספר הללו:

1. אולפנת צביה הרצליה (המורה שרית שביט) - הפרס ניתן באדיבותה של קק"ל.

באולפנה התקיימו השנה שני מיזמים. מיזם ראשון נוצר בעקבות סגירתו של ארגון הפרטיזנים בארץ לנוכח גילם המתקדם של מפעיליו. נבנה אתר אינטרנט שבו רשימת האנדרטאות המנציחות פרטיזנים ולוחמים יהודים בצבאות בעלות הברית והוכן מסלול סיור אל האנדרטאות.

מיזם נוסף הוא העלאת הצגה שחוברה על בסיס הראיונות שנעשו עם ניצולי שואה.

2. חט"ב השחר הוד השרון (המורה רונית יואכימיק) – בחטיבת הביניים עסקו בהוראת השואה בדרכים שונות ומגוונות. התלמידים התבקשו להגיש עבודות עיוניות, המשלבות היבטים ספרותיים, נבנה אתר אינטרנט שהוקדש לסיפורי עדים, עוצבה כרזה ונבנה חדר הנצחה.

3מיזם של אגודת הסטודנטים הארצית בשם "הפרויקט הלאומי", בניהולה של שרה דז'בסרוב העוסק במתן סיוע לניצולי שואה, סיוע בבירור הזכויות המגיעות להם ובתיעוד סיפורם במסגרת מיזם "לדורות", אותו מרכזת קרן-אור גרינברג. גם פרס זה ניתן באדיבות קק"ל. גם פרס זה ניתן באדיבות קק"ל.

4. ביה"ס לאמנויות ומדעים נהריה - התלמידים כתבו עבודות בהנחייתו של המורה גדי אברהם.  הוועדה מצאה לנכון להעניק פרס לשתי עבודות: של התלמידים דין איצקוביץ', אשר עסק בשאלה מדוע לא פעל צ'רצ'יל למנוע את ההתקפה על קובנטרי, ועדן מויאל, שדנה במדינות הנייטרליות במלחמת העולם השנייה - מניעים, יישום וייחוד התופעה.

5. אולפנת השומרון אלקנה – באולפנה נכתבו ארבע עבודות בהנחייתה של אביגיל מאירוביץ'. הוועדה מצאה לנכון להעניק תעודת הערכה ופרס לתלמידות מאיה אלדר ונעמה סולברג, שעסקו בסיפור חייו של הניצול שלמה מרגל.

6. ביה"ס תלמה ילין גבעתיים -  בית הספר קיים השנה סדנה ל-40 תלמידים מכיתות ט'-י"ב, חברי מגמת המוסיקה הקלאסית בהדרכתן של הדסה בן חיים ומירי זמיר – קפסוטו. בסדנה למדו התלמידים שירים ביידיש, ודרכם הכירו את הווי החיים היידישיסטי באירופה. תוצריה של סדנה זו באו לידי ביטוי בקונצרט שהתקיים באוניברסיטת תל אביב. הפרס לתלמידים ניתן לזכרו של מרדכי (מוטק) גולדהאכט.

7.  אורט ח"א תל נוףזו השנה העשירית ברציפות שתלמידי בית ספר זה מגישים עבודות שנכתבו בהנחייתו של יונתן גיאסי . העבודה של  דניאל דהן "היחידה 669 - סיפור הצלתם של 669 ילדים צ'כים" – זיכתה אותה באות הערכה מיוחד.

בחרנו לציין גם את עבודת הסמינריון של פז פרל, העוסקת בייצוגה של השואה בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים. תעודת ההערכה והפרס הוענקו באדיבות קק"ל

 

הצגת הפרויקט "לדורות" - שרה דז'בסרוב וקרן אור גרינברג משאל לימין: מיכאל שמיביץ', ד"ר ענת ליבנה, מנכ"לית בית לוחמי הגטאות, שרה דז'בסרוב וקרן אור גרינברג – פרויקט "לדורות"


תלמידים שחקרו נושאים שונים העוסקים בשואה:

1.       יהונתן צלר - חקר את פרשת האחים ביילסקי.

2.       איילה דניאלי מביה"ס אור תורה - חקרה את חיי התרבות והחינוך בגטו וילנה.

3.       פנינית שטינמץ מביה"ס ליאו בק - חקרה את מדיניותו של יון אנטונסקו כלפי יהדות רומניה בשואה.

4.       נועה גנון מביה"ס האזורי גבעת ברנר - חקרה את חוויותיהן של הנשים בשואה.

5.       עידו דוידי מביה"ס האזורי סולם צור - חקר את משחקי הילדים בתקופת השואה.

 

סטודנטים שהגדילו לעשות וחקרו נושאים שזיכו אותם בתואר מוסמך מן האוניברסיטאות השונות ובתעודות הערכה ופרסים מקרן המלגות:

  1. חן גורדון - כתב עבודה על יהודי פשמישל במלחמת העולם השנייה, 1939 – 1944, וקיבל פרס ותעודת הערכה.
  2. נעמה סרי לוי - כתבה עבודה על הרפטריאנטים במחנות העקורים וקיבלה פרס ותעודת הערכה.
  3. גילה אברהם - סקרה את דרכו ואת עבודתו של משה פראגר - יהודי חרדי שנמלט מוורשה ב-1940, הגיע לא"י והפך לקולה המדבר של השואה בארץ באמצעות כתבותיו בעיתונות הילדים, על כל זרמיה וגווניה. גילה קיבלה פרס ותעודת הערכה.
  4. רונן הרן - חקר את חלקן של הנשים היהודיות בהתקוממות הזונדרקומנדו במחנה בירקנאו, 1944,  וקיבל פרס ותעודת הערכה.

 

הדפסשלח לחבר
Share |