פייסבוק
  • תערוכות
  • תערוכות
  • תערוכות

אלנה מקרובה - אוצרת התערוכה "הכי קרוב לאמת"

מקורות חיבורה של אלנה מקרובה, אוצרת התערוכה "הכי קרוב לאמת", עם אמנות השואה, טמונים עמוק בסיפורה הפרטי.

"גדלתי במשטר אבסורדי בו מעשי הטרור של ספרטה וסן סימון קמו לתחייה", כך מתארת מקרובה את התבגרותה בין לחישות דודותיה, אשר בעליהן נרצחו ע"י סטלין. היא נושאת בעומק הווייתה את חופש רוח האדם וחופש הבחירה של הפרט. בתחילה באינטואיציה, כמו באותו יום בו נגעה ב"רכבת הקדושה" של לנין, המוצבת בתחנת הרכבת התחתית של מוסקבה, ובשל כך נמנעה ממנה הצטרפות לתנועת "הצופים" ולקומסומול, ומאוחר יותר – במודעות מלאה, כפי שזו באה לידי ביטוי בבחירתה לעבוד עם ילדים, מתוך מחשבה שזו אפשרות להתחמק מצנזורת המשטר, אפשרות שהתבררה לימים כלא נכונה.

מקרובה הובאה בפני "הוועדה האידאולוגית" ונאסר עליה ללמד ילדים ו"לשתול בהם", כלשון הוועדה, "רעיונות זרים". היא הוגדרה כיסוד מסוכן לחברה, אולם  בשנים 1977 – 1987 המשיכה ללמד ילדים, באופן מחתרתי במקומות עלובים, בפנימיות ובבתי חולים, את האפשרות לחוות את החופש הפנימי הקיים אצל כל בני האדם.

בן יום נהרסה במכות פטיש עבודה של ארבע שנים במועדון שבו יצרה מקרובה במחתרת, יחד עם הילדים, את "מלכות היופי והחופש". עבודות הילדים נהפכו לשברים. בערב שבו חזרה מקרובה מאתר ההרס לביתה, החזיקה בידיה את הקטלוג "ציורי הילדים ממחנה הריכוז טרזינשטט", שבו הוזכרו אמנית הבאוהאוס פרידל דיקר-ברנדייס ופועלה להצלת נפשם של ילדי הגטו דרך שיעורי הציור שהעבירה.

המפגש עם דיקר-ברנדייס ופעילותה בגטו טרזין, חיזק ועודד את אמנית ההווה אלנה מקרובה. התברר כי גישתה של מקרובה דומה להפליא – הן בתוכן והן בתנאים, כשהיעדר החופש הוא המרכיב המרכזי – לזו של אמנית הבאוהאוס. שתיהן הדריכו אל החופש באמצעות היצירה האמנותית.

מכאן נפרצה דרכה של מקרובה לאמנות השואה. היא החלה במחקר מעמיק על אמנים שפעלו בגטו טרזין. בשנה האחרונה התוודעה אלנה - לנה לצייר אריך ליכטבלאו-לסקלי, גם הוא אסיר גטו טרזין. פרי הקשר הבלתי אמצעי שנוצר בינה לבין מירה אורן-לסקלי, בתו של הצייר, היה "מסע שורשים" למקומות שבהם חיו הצייר ואשתו אלזה לפני כליאתם בגטו ולאחריה. "מסע שורשים" זה מוצג בסרט תיעודי, אותו צילם אפים קוצ'אק, והוא מוקרן בתערוכה שבבית לוחמי הגטאות.

החיבור בין אלנה מקרובה לבין הצייר אריך ליכטבלאו-לסקלי, שאינו חי עוד, מאפשר למבקר בתערוכה "הכי קרוב לאמת" לקחת חלק במסע האישי של כל אחד מהם  תוך חיבור על-זמני.

הדפסשלח לחבר
Share |