פייסבוק
  • מבנה המוזיאון
  • פרטיזנים וחלוצים
  • אמפי
  • בית עדות
  • חדר ורשה
  • המוזיאון מראה כללי
תרמו לנו
ניוזלטר
ארועים
שמאל עליון גוול
גדול תחתון
הפעילות בסיוע ועידת התביעות

פרויקטים ייחודיים

פרויקטים ייחודיים:

מתערוכה לערכה

אנו מאמינים כי לימוד נושא השואה הוא רב-שלבי ורב-שנתי ונמשך לכל אורך שנות בית הספר. לכן תפקידנו הוא ליצור את הבסיס הראשוני למפגש. בנייה נכונה של התהליך הלימודי תוביל לפיתוח סקרנות ומוטיבציה, ואלה יביאו לרצון למפגש אמיתי עם הניצולים, להקשבה לסיפורי העדות שלהם, לקריאת ספרי זיכרונות ולצפייה בסרטים. 

לפי תפישה חינוכית זו, היה חשוב לפתח למבקרים הצעירים ולמוריהם ערכות חינוכיות, המבוססות על תערוכות הקבע של "יד לילד" ומאפשרות הרחבת לימוד הנושא בבית הספר. 

"חלומות בין חומות": הערכה מלווה את התערוכה המרכזית "עולם הילד היהודי בתקופת השואה", מבוססת על התמונות והעדויות בתערוכה, ובה פעילויות שונות במגוון דרכים פדגוגיות. 
 
"סיפורי מסתור והצלה": בערכה חוברת וקלטת וידאו על ארבעה סיפורי מסתור והצלה של ילדים שהתבגרו בצל השואה: חביבה ברק, לאה פריד, פנחס זיונץ ואיציק ויינברג. כל מספר-ניצול מציג יכולת עמידה, תושייה ורצון הישרדות של ילד לנוכח המציאות האיומה. הבוגרים מתארים את התקופה מנקודת מבט של ילד, ובכך יוצרים קשר אישי עם הילד הצופה.

"יאנוש קורצ'אק של הילדים": ערכה המלווה את תערוכת הקבע, ובה סרט ומדריך למורה.
הסרט הדוקומנטרי מתבסס על זיכרונות של מחנך ושלושה חניכים מנופי פולין ומבית היתומים של קורצ'אק. העדויות והטקסטים, התמונות מוורשה והליווי המוזיקלי הרגיש - מצטרפים לסרט פיוטי, המעביר אותנו לזמן קצר לעולם של אור בתוך האפלה הגדולה. בחוברת ההפעלות הנלווית לסרט - הצעות הפעלה המבוססות על הכלים הפדגוגיים של קורצ'אק, מבחר טקסטים, תולדות חיים ורשימת מקורות של קורצ'אק ועליו. 

"עפיפונים וחלומות": ערכה בנושא התפישה החינוכית של קורצ'אק באמצעות עולם המשחקים. במרכז הפעילות עומדת בניית עפיפונים כמעשה המשלב הנאה עם ערכים חינוכיים. 


"אל מחוזות הזיכרון": ערכה בעקבות ההצגה "ריקוד השמחה והעצב", שבה הקלטה מלאה של ההצגה. בערכה - כלים למורים ולתלמידים לעיבוד ההצגה ולהעמקה בתכניה בעקבות צפייה בה. ההצעות לפעילויות הן בהתאמה לגילאים השונים ולרמת התלמידים.

"נפגשים במוזאון": ערכת הכנה לבתי ספר המבקרים אצלנו, שבה מערכי שיעור על ציפיות הילדים מן הביקור, על ילדות לפני המלחמה, על ילדות בזהות שאולה ועל חפצים כמספרי עדויות. הערכה נמצאת באתר האינטרנט של "יד לילד". 

"חלומות בין חומות"

"סיפורי מסתור והצלה"


פרויקט בר מצווה

ב"יד לילד" פותחו כמה תכניות ייחודיות לבני המצווה:

תכנית למשפחות: בני מצווה ובני משפחותיהם מוזמנים לחוויה ערכית משמעותית וייחודית במוזאון, מפגש בין עולמם של המבקרים-הילדים לבין הילדים שחיו בתקופת השואה. במרכז הביקור עומד מפגש של בן המצווה ובני משפחתו עם סיפורם האישי של נערים בני גילו. 

תכנית לבתי ספר ולקבוצות יישוביות: כחלק מתכניות לשנת בר המצווה, בנינו את התכנית "התבגרות בצל המלחמה", שעניינה תהליכי התבגרות שחוו ילדים בתקופת המלחמה. התכנית מזמנת לילדים בימינו בחינה של תהליך התבגרותם וגיבוש זהותם האישית. בין הנושאים שבה: התמודדות קיומית ורגשית, לקיחת אחריות על בני משפחה וחברים, מנהיגות וקבלת החלטות, התמודדות רוחנית, שמירה על ערכי אנוש בעתות מלחמה, צמיחה מתוך משברים, העצמה וחשיבה חיובית.  

טקס בר מצווה מאוחר לניצולי שואה: פרט לתכניות לבני נוער, ניתן לחגוג ב"יד לילד" טקס בר מצווה מאוחר לניצול שואה שלא זכה לחגוג בר מצווה בילדותו. הטקס משתלב בביקור בתערוכת הקבע "הילד היהודי בשואה". כחלק מהביקור ניתנת גם הזדמנות לסב לספר את סיפורו לבני המשפחה.

אירוע בר מצווה לבני מצווה מחו"ל : התכנית התגבשה בשיתוף פעולה עם "שותפות 2000" ועם אגודת הידידים האמריקאית. היא מעודדת בני מצווה ומשפחותיהם בארה"ב להגיע לביקור ב"יד לילד" ולטקס בבית הכנסת "תפילת האדם" שבמתחם בית לוחמי הגטאות. 

פרויקטים נוספים:

פרויקט "בואו נלך אל השמש": תכנית בית ספרית שנתית, המתבססת על רוח קורצ'אק. במרכז התכנית - היכרות עם דמותו של קורצ'אק, קריאת סיפורים וטקסטים שכתב, יצירת אגדות ברוח האגדות שנכתבו על ידו וביקור בתערוכת קורצ'אק ב"יד לילד". המורים הוכשרו לתכנית על ידי צוות "יד לילד" ובנו מערכי שיעורים על פי ערכות שהופקו ב"יד לילד". פעילות זו פתחה פתח למורים ולמנהלים לקדם בבתי הספר חינוך ברוח תפישתו של קורצ'אק.

"הספרונים של לינקה": בעקבות תערוכה של מכתבים שכתב אב לבתו בהולנד בתקופת המלחמה, נחשפו הילדים לסיפור הצלתה של ילדה על ידי משפחה הולנדית באחד הכפרים, תוך ניסיון לשמור על קשר בין אב לבת בעזרת אותם מכתבים. פעילות זו ב"יד לילד" תרמה להוצאת הספר "ואיך קוראים לך עכשיו" מאת תמי שם-טוב, בהוצאת בית לוחמי הגטאות והוצאת "דביר". בספר הובאו המכתבים ותולדות חייה של לינקה.

"לרקוד את החיים": התכנית נבנתה בשיתוף עם להקת המחול הבין-קיבוצית. תכליתה - לספר על השואה ועל האפשרות לחלום חלומות, לראות את היופי שבחיים ולגלות היבטים אנושיים בעקבות השואה, דרך סיפור חייה של יהודית ארנון, ניצולת שואה שהגשימה את חלומה לרקוד בעלותה לארץ ישראל. הפרויקט כלל ביקור ב"יד לילד" וביקור במופע מחול בביתה של הלהקה. התכנית יועדה בעיקר לגמלאים.

"דרך המוזיקה והזיכרון": בעקבות תערוכת "תווי חיים", שבה מוצגים סיפוריהם של כינורות בתקופת השואה, נפתח פרויקט "מנגנים", המיועד לבתי ספר יסודיים, לחוגי העשרה בחטיבות הביניים ולמגמות מוזיקה בחטיבה העליונה. באמצעות הפרויקט נפתח צוהר לעולמם של יוצרים בתקופת השואה.


פרויקט "אמנות וזיכרון": המוזאון יצר שיתוף פעולה עם מגמות אמנות בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה. בתכנית נכללו ביקור בתערוכות "יד לילד" ולמידה לעומק של נושא היצירה של הילדים בשואה (לדוגמה בגטו טרזין). בעקבות רשמי התלמידים מהחשיפה לעיצוב, למיצבים ולתכנים, הם יצרו יצירות באמנות פלסטית. עבודות התלמידים הוצגו בתערוכות בית ספריות וב"יד לילד".

פרויקט "מחול וזיכרון דברים": במהלך השנים בנו רקדני להקת המחול הבין-קיבוצית בגעתון תכנית לתלמידי הסדנה למחול, ששילבה בין ביקור בתערוכות "יד לילד" לסדנת תנועה ואימפרוביזציה תנועתית. תהליך היצירה נמשך באולפן למחול, והתוצר הסופי של הקבוצות הוגש לצופים בערבי מחול בגעתון, בתל אביב ובירושלים.

"משואה לתקומה": שיתוף פעולה עם מרכז המבקרים של "מחלבת שטראוס": סיור ב"יד לילד", שבו הושם דגש על מאורעות המלחמה, על הקושי להתמודד עם המציאות ועל יכולת הילדים לשרוד בתנאים לא תנאים, והשלמתו בסיפור שיקומה של משפחת שטראוס ובהיכרות עם פועלה לפיתוח התעשייה בארץ.

פרויקט רשת החינוך התורני: בשיתוף פעולה עם צוות מארגון החינוך התורני "אל המעיין", בנה צוות "יד לילד" תכנית מיוחדת המתאימה לאוכלוסייה החרדית. התאמת הביקור לתלמידים שומרי תורה ומצוות עמדה לנגד עינינו לאורך כל שלבי ההכנה. כחלק מהתכנית למדו התלמידים על ילדי משפחת עמנואל, יונה ואלחנן, וצפו בסרט שבו עדויות של ניצולים דתיים בהולנד, שהיו ילדים במלחמה. דמותו של יונה עמנואל הומחזה, והתלמידים השתתפו בפעילות על אלחנן, אחיו של יונה. בהמשך סיירו בתערוכה הראשית, שבה עבדו על פי דף חקר מיוחד, וב"נר התמיד" צפו בסרט "המזוודה שאי אפשר לקחת". הלומדים חקרו בסדנה את התערוכה "בעקבות תמונה אחת" ושמעו את סיפורם של יונה עמנואל והרב ישראל לאו.

פרויקט קובנה: פרויקט קובנה (2000-1998) היה פרויקט משותף של תלמידי בית הספר "הר וגיא" וניצולי שואה מקובנה בליווי צוות "יד לילד." התלמידים למדו, חקרו וראיינו את הניצולים וכתבו עבודות גמר בנושא. לסיום הפרויקט יצאו התלמידים למסע משותף עם הניצולים ונשותיהם, מסע בעקבות מסלול הילדים במלחמה: ליטא, פולין, אוסטריה וגרמניה. דני חנוך, אחד מהילדים שניצלו, יזם פרויקט חינוכי שאפשר לבני נוער להתחקות אחר סיפור הקבוצה. היום העדות של דני חנוך מוקרנת בתערוכת הקבע "עולם הילד היהודי בשואה". כחלק מהפרויקט העמדנו ב"יד לילד" לוח זיכרון לילדים מקבוצת ה-131 שנספו בשואה.

 


פרויקט "ילדים לומדים על ילדים": יועד לתלמידי כיתות ה'-ו': זוגות בתי ספר בארץ למדו את נושא השואה בעקבות ספרים שקראו במשותף, בהם: "הסרט האדום" מאת נחמה רהב ו"רוץ ילד, רוץ" מאת אורי אורלב. התלמידים התכתבו באתר שהוקם לצורך זה, ביקרו ב"יד לילד" ובבתי הספר של עמיתיהם לפרויקט ויצרו בסוף השנה תערוכה שייצגה את החומר שנלמד במשך השנה. הפרויקט לווה בהשתלמות מורים שהעבירו מדריכי המוזאון בנושאי מתודיקה ודידקטיקה של הוראת השואה. מלבד לימוד נושא השואה, הייתה לפרויקט זה גם מטרה חברתית: לחבר בין בתי ספר השונים זה מזה באורחות החיים, כמו למשל בית ספר עירוני מול בית ספר קיבוצי, ולחבר בין תלמידים דתיים לחילוניים. הפרויקט השפיע על הגדרה מחדש של מהות טקס יום הזיכרון לשואה והעמיד בפני התלמידים אתגר בתכנון הטקס ובעיצובו. בבתי ספר שהשתתפו בפרויקט עדיין לומדים באותו אופן את הנושא וממשיכים את מסורת הטקס כפי שהותוותה בפרויקט.

 


 

הדפסשלח לחבר
Share |