מול תא הזכוכית
משפטו של אדולף אייכמן בירושלים
"האולם ריק מדם, ריק מפחד, ריק מתחנונים. האולם מלא מילים" (חיים גורי, 1961)
התערוכה "מול תא הזכוכית" מציבה את התא המקורי בו אייכמן ישב והאזין לעדויות. מילים ומשפטים מתוך טקסטים מהדהדים בחלל התערוכה ונחרטים בתודעת המבקרים המוזמנים לקרוא את הטקסטים המלאים.
החומרים הטקסטואליים כוללים ציטוטים של אדולף אייכמן מתוך "מסמכי סאסן" - ראיון רחב שערך עמו העיתונאי ההולנדי הנאצי וילם סאסן בסוף שנות ה-50. ראיון זה פורסם במספר חלקים בשנת 1960 במגזין Life, לאחר שאייכמן נלכד באותה השנה בבואנוס איירס על ידי המוסד. חלקים אלו בראיון מובאים לראשונה בעברית ובמסגרת ישראלית.
לצדם, מוצגים ציטוטים של התובע הראשי במשפט גדעון האוזנר, 6 עדויות בווידאו של ניצולים, שהעידו במשפט, ו"מיצב בארבעה קולות", יצירה קולית ובה שחקנים מקריאים טקסטים של 4 משקיפים שדיווחו על המשפט מדי יום לציבור: העיתונאי אורי אבנרי שסיקר את המשפט עבור "העולם הזה", הפילוסופית חנה ארנדט שסיקרה עבור "הניו יורקר", המשורר חיים גורי שסיקר עבור "למרחב" והסופר הארי מוליש שסיקר עבור השבועון ההולנדי "Ëlsevier".
פושע המלחמה הנאצי אוטו אדולף אייכמן, שנולד בזולינגן בגרמניה בשנת 1906, היה מראשי מנגנון ההשמדה הנאצי, ומהאחראיים הראשיים בפועל לתכנית הפתרון הסופי להשמדת יהודי אירופה בשואה.
לאחר שנתפס על ידי המוסד ב- 1960 בארגנטינה, הוא הובא למשפט ציבורי בישראל ב-1961 , שם במסגרת קו ההגנה המרכזי שלו נטען בין היתר שמעשיו בתקופת השואה בוצעו מתוקף היותו פקיד במנגנון שמבצע את הפקודות המוטלות עליו, "בורג קטן במערכת".
כל טענותיו נדחו במשפט שכלל 121 עדים ו-1,600 מסמכים, ולאחר שהוכח מעל לכל ספק שהוא היה בעל תפקיד מרכזי במנגנון הוא הורשע ונידון למוות. לאחר שנדחה ערעורו על ידי בית המשפט העליון, ונשיא המדינה סירב לחון אותו, אדולף אייכמן הוצא להורג בתלייה בכלא רמלה ב 31- במאי 1962.