יהודי דאנציג 1943-1840/אליהו שטרן
בשנים 1920-1939 הייתה דאנציג "עיר חופשית" תחת חסותו של חבר הלאומים. מסגרת זו אפשרה ליהודי העיר מדיניות עצמאית. בקהילת דאנציג השתקפו זרמים ומגמות, של יהודי גרמניה מזה ושל יהודי פולין ורוסיה מזה, על דרך העימות וגם על דרך ההפריה ההדדית.בימי השלטון הנאצי נועדה ליהודי דאנציג, בזכות ניסיונם והערכים שיצרו, השפעה על הארגונים ועל ההשקפות של יהודי גרמניה.
אליהו שטרן
אליהו שטרן נולד ב -1915 בפולין. עלה ארצה ב-1939 ומאז חבר קיבוץ אלונים. חקלאי ומורה. ב-1978 קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית. מנהל הארכיון של "בית לוחמי הגטאות על שם יצחק קצנלסון" חיבוריו הקודמים:כרונולוגיה לתולדות הישוב היהודי החדש בארץ ישראל תרצ"ו-תש"ז וכן כרונולוגיה לתולדות הישוב היהודי בארץ ישראל תרע"ח-תרצ"ו, הוצאת יד בן צבי. דאנציג (גדנסק) שלחוף הים הבלטי, נמצאת בנקודת המפגש שבין התחום האתני הסלאבי לבין התחום הגרמני. בשנים 1920-1939 הייתה דאנציג "עיר חופשית" תחת חסותו של חבר הלאומים. מסגרת זו אפשרה ליהודי העיר מדיניות עצמאית. בקהילת דאנציג השתקפו זרמים ומגמות, של יהודי גרמניה מזה ושל יהודי פולין ורוסיה מזה, על דרך העימות וגם על דרך ההפריה ההדדית.בימי השלטון הנאצי נועדה ליהודי דאנציג, בזכות ניסיונם והערכים שיצרו, השפעה על הארגונים ועל ההשקפות של יהודי גרמניה. "עמדתנו"- נכתב באוגוסט 1939 בעלון של קהילת דאנציג – "נקבעה על ידי עוצמת ההתרחשות שמחוצה לנו ועל ידי חולשתנו כיהודים. ניגוד זה עלול היה לגרום לפטליזם ולאזלת–יד. אולם הוא הוליד ריכוז כל הכוחות הפנימיים".תיאור זה של קורות קהילת דאנציג מאז האמנציפציה ועד כיליונה חורג ממשמעותו הלוקאלית;יש בו הארה מקורית לבעיות הקיום היהודי באירופה המרכזית בדורות האחרונים.